I torsdags träffade jag min vän Christer Chronqvist, ansvarig för Telias försäljning av e-legitimationer över ett glas vin på Gemaltos sommarevent. Han berättade då att Telia tagit ett inriktningsbeslut att gå med i “Svensk e-legitimation”. Det innebär att Telia nu startar ett projekt för att t.ex. titta närmare på nämndens regelverk bl.a. ur legala och tekniska/funktionella aspekter.
E-legitimationsnämnden är informerad om beslutet.
Det är inte bestämt om Telia bara ska vara “utfärdare av Svensk e-legitimation” eller om man tar steget upp till “leverantör av eID-tjänst” (IDP) eller “leverantör av identitetsintyg”.
Planen är att allt ska vara klart senast sista juni 2016 så att kunderna (myndigheterna, landsting och kommuner) kan köra sina nya avtal med E-legitimationsnämnden “rygg mot rygg” med de befintliga avtalen med Telia.
Jag vill passa på att gratulera gänget till väl genomförd lobbying inom Telia.
Telia har nu gott om utmaningar framför sig med den här nysatsningen. Här är några som jag ser:
#####Utmaning #1: Mobilen, mobilen, mobilen Som vi har skrivit tidigare är mobilen en väldigt viktig framgångsfaktor i dagens samhälle. Enligt McGuires lag ökar värdet på en vara eller tjänst ökar med dess mobilitet.
Telia som mobiloperatör vet givetvis om det men utfärdar trots det inte några mobila e-legitimationer.
Förslag:
#####Utmaning #2: Förenkla utgivning och skaffa större volymer Telias utgivning har alltid varit lägre än bankerna men sedan identitetsstölderna på Avanza, SBAB och Skatteverket har Telia stoppat all utgivning av Telia e-legitimation direkt till privatpersoner. Istället hänvisas privatpersonerna till Skatteverkets ID-kort (där Telias e-legitimation ingår).
Enligt Skatteverket gjordes fyra promille av deklarationen 2015 med Telia e-legitimation.
Förslag:
#####Utmaning #3: Modernisera plattformen Det har länge varit känt att Internet Explorer i Metro UI har tagit bort stöd för pluginer och att övriga webblösare också tänkte göra det. Sedan Chrome 42, som släpptes 14 april, kan man inte längre signera med Telia e-legitimation.
Förslag:
Redigerat 2015-05-27: Med att “koppla in den mobila e-legitimationen” avsåg jag att ha ett enda system som FP (förlitande part) behöver koppla upp sig till. Nuvarande BankID (“CAVA”) är ett bra exempel på det eftersom det är ett gränssnitt för alla BankID, oavsett om de är mobila eller “traditionella”.
#####Utmaning #4: Anpassa sig efter E-legitimationsnämnden
Nämnden har massor av krav, bl.a. på rapportering. Det kräver att man analyserar och bygger upp rutiner runt det.
Lycka till!